Andet tilsyn - dronetavlen


Der er yngel på cirka 10 tavler og honning på nogle stykker. To til tre tavler med honning i truget. Jeg har næsten alle tavler oppe og spotter dronningen på tavle 6 (rød prik = 2013). Der er virkelig gang i stadet, selv om vejret har været dårligt nogle dage. Meget yngel i forskellige stadier. Forseglet, larver, osv. Og en del droner. Jeg sætter dronetavlen ned som tavle 11.
Jeg finder en dronningecelle på en af tavlerne, der er åben i bunden. Tror det betyder, at en dronning er klækket og at bierne forbereder sig på sværming. Uha….Kan betyde, at halvdelen af bierne forsvinder med den nye dronning. Bliver lidt urolig for sværmning og læser lidt om det.
Ringer til HJ. Han tror ikke der er en ny dronning, men bare en celle bygget af arbejderbierne. Som forberedelse. Han anbefaler at dele yngellejet lidt op, så de får mere plads. Samme aften sætter jeg to vokstavler ned i yngellejet. Efter 3. og 6. tavle. Bierne virker lidt sure til aften. Flyver en del op og summer og er nysgerrige.
Jeg har repareret det tomme stade idag. Der var et lille hul i hjørnet. Samtidig har jeg malet forsiden lidt rød, så de to stader er forskellige (for at undgå fejlflyvninger).
Hvepse er ved at bygge to boer i det tomme stade. Lotte anbefaler, at de får et salmiakbad til aften. Og så sætter jeg net for de fire huller i tagpladen.

Yngeltavle
På billedet er det en yngeltavle jeg har oppe. En del forseglede celler med pupper med arbejderbier. De forhøjede celler er droneyngel. De helt sorte indeholder larver og fodres af ammebier. 21 dage til en arbejderbi, så er den på farten. Og så lever den seks uger.



2014-05-12 16.41.34.jpg
Udsprungne æbleblomster

Kommentarer