En FØRER I BIAVL



I sidste uge var jeg med kolleger på tur til medieskolerne i Viborg. Fulgtes med Flemming. Jeg nævner min nye bibeskæftigelse. Det viser sig, at Flemmings far har været biavler gennem et langt liv. Og Flemming ved en masse om bier. Han nævner bl.a., at faderen har besøgt broder Adam på Buckfast klostret i Devonshire. Broder Adam arbejdede med dronningeavl det meste af det tyvende århundrede. Hans mål var at fremelske højtydende, sværmtræge, tavlefaste og rolige bier. Buckfastbien er idag den mest udbredte bi i Danmark.


Dagen efter stak Flemming mig en 'Fører i biavl'. En håndbog i biavl fra 1950. Fantastisk.


Meget er stadig gangbart.


8. OPLAG FRA 1950

Her skal nok være et par gode råd...


Flemming fortalte også, at faderen have mistet 16 ud af 18 stader, da varroamiden slog til i DK i 1984.

To dage efter var jeg til reception på Kochs skole og falder i snak med en gammel kollega, Peter. Han har også været biavler. I flere omgange, men opgav, da varroamiden slog sig ned i Danmark.

Kommentarer