Lægekulsukker med bier

På vej hjem fra arbejde kommer jeg forbi denne grøftekant lige inden jeg kører ind i skoven. Lægekulsukker i vilde mængder.

blomstrende lægekulsukker
På min jagt efter trækkilder synes jeg et eftersyn var nødvendigt. Og ganske rigtigt, bier på besøg. Om det er vores egne bier er ikke til at vide. Grøftekanten er knap en kilometer øst for stadet. Lægekulsukker er en udemærket nektarkilde.

Bi i gang med at suge nektar
Jeg undrede mig over, at bierne bevæger sig rundt uden på blomsterne uden at stikke hovedet ind i blomsten. Hvordan kan de få fat i nektaren? Et opslag på Google gav svaret. Nogle bier har udviklet en teknik med st stikke hul på kronrøret og så suge nektaren direkte. Udspekuleret. Blomsten bliver så ikke bestøvet.

Humlebi benytter samme teknik
 Nu ved jeg, hvor nogle af dem trækker, men hvad med resten?

Lægekulsukker indeholder ikke særlig meget pollen

Kommentarer