Tilsyn - dronetavlen

Mens biavler Jensen tjekker bifamilien ordner biavler Christiani dagens suduko. Da jeg sad ved siden af fruen prøvede jeg at følge bierne med øjnene, for at se, hvor de flyver hen. Til og fra stadet. De første 5-7 meter kan jeg se dem, men så forsvinder de op i det blå. Indtil videre er det en hemmelighed.
De kommer stadig med gule pollenbukser. Måske lidt lysere gule, og rapsen er også afblomstret, så de må have fundet andre kilder.

God skyggeplads
Dagens bisyn viste, at dronetavlen fungerer. Den trediedel, der har siddet to uger er nu fyldt med droneyngel på begge sider. Den skal fjernes om en uge.
Jeg havde begge magasiner løftet af (de er ved at være honning-heavy. Kikkede yngellejet igennem, men så ikke dronningen. men hun må være på sin rette plads, når der er æg og larver i dronetavlen.
Byttede to tavler fra yngellet op i honningmagasin et. Nu er der fem af de gamle tavler i magasinet.
Jeg har fjernet cellerne til venstre. Cellerne til højre er fyldt med droneyngel. Dronningen har været der!

Kommentarer