Ubudne gæster - humlebi og hveps

I eftermiddag sad jeg, nogen vil sige som sædvanlig, og iagttog bierne ved flyvebrættet. Pludselig smuttede en humlebi med ind i det røde stade med den nye lille familie. Jeg holdt øje, men så den ikke komme ud igen. Mon den overlevede?
Jeg indskrænkede igen flyvehullet til et par cm. Det er lettere at forsvare.
Humlebierne har slået sig ned fire-fem meter fra stadet i et hul i brændeskuret.


Hullet i baggrunden, hvor humlebierne har slået sig ned.

Senere var en hveps på besøg foran flyvesprækken og var klart interesseret i at kikke indenfor. Den fik jeg jaget væk. Men den kommer nok igen.


Den indskrænkede flyvesprække. Arbejder på vej ind med pollen
Nedenfor på græset lå en drone som tilsyneladende ikke kunne flyve. Jeg løftede den op på stadet og kunne se, at den har lidt beksadigede/krøllede vinger. Håber at finde et svar på, hvad der er galt.


Desværre uskarpt, men vingerne er deforme

Kommentarer