Honning på glas og en død bi

Søndag blev dagen, hvor vi fyldte resten af vores første honninghøst på glas. Først de sidste par dage har honningen ændret farve og konsistens til en mere sej substans. Når jeg rørte i honningen kunne jeg se, at skeen nu trak lyse spor i honningen. Vi har rørt i den med en ske en gang imellem og først igår fik den en tur med piskeris. Tre uger undervejs. Nu står den så klar i skabet;-). Fantastisk.

Søndag var der også dronetavle-eftersyn i det grønne stade. De bygger stadig droneceller. Dronningen har stadig gang i æglægningen. Der er godt med yngel på de andre tavler, men ikke meget honning. 
Spændende at se, hvad det kan blive til. Lige nu er planen, at vi først tager honning fra i august.

Bi i gang med undersøgelse?
Da jeg kikkede til staderne i dag kunne jeg se, at en bi i det røde stade var travlt optaget af en anden bi. Det gik op for mig at det var en død bi, der krævede opmærksomhed. Gætter på, at den er slæbt ud fra stadet og nu skal helt væk. Men hvorfor den grundlige undersøgelse?


To bier i gang med at flytte død bi
Da der kommer en bi mere til giver de sig til at trække/skubbe til den døde bi. Det lykkes at få den ud over kanten af flyvebrættet. Den ender i græsset sammen med den ene bi, der slipper
og flyver væk.


Kommentarer