Deforme celler?

Søndagens tjek afslørede et nyt fænomen (se billede). Min første tanke var; det er en sygdom. Lotte var inde på noget med, at cellerne kunne være smeltet pga den ekstraordinære varme. Jeg sendte billede til hans-Jørgen, der kunne berolige med, at sådan kan foderceller godt se ud. Okay, så.

Misdannede celler?
Status på de tre stader efter ferie og masser af varme:
Grønt stade (det oprindelige) har 5-6 tavler med yngel. Både larver og forseglet yngel, og fodertavler. I honningmagasinet er der 2-3 fyldte tavler og så 3-4 halvfyldte. Spændt på, hvad det kan give af honning til den sene høst.
Bierne er selv holdt op med at bygge på dronetavlen. Jeg skar den sidste blok med drone larver ud for en uge siden. De har ikke bygget celler siden, så nu er dronetavlen fjernet.

Rødt stade har 2-3 yngeltavler. Larver og forseglet yngel. Og så et par tavler med honning.
Bierne har tømt den første pose med foderdej og er i gang med den næste. De flittige arbejdere er også i gang med at sætte celler op på en tavle mere.
Her så jeg i øvrigt dronningen.

Gult stade (opstabling) har 3-4 yngeltavler. Larver og forseglet yngel. Og så et par tavler med honning. De har ikke spist så meget foderdej og er stadig på første pose. Måske er familien mindre?

Generelt er der altså godt gang i alle tre stader. 
Vi nærmer os afslutningen på sæsonen, og der skal tænkes i fodring til vinteren. Hvordan og med hvad?
Og så skal der selvfølgelig også igangsættes bekæmpelse af varroa, når honningen er taget fra.
Jeg har i øvrigt bygget en bitømmer til trugstadet, så det bliver lidt nemmere at tage honning fra denne gang.

Kommentarer