Massedød i bigården

Jeg har givet bierne myresyre siden mandag og idag (torsdag) skulle de så have det sidste skud. Da jeg åbnede en af aflæggerne kunne jeg se, der lå en del døde bier i bunden af stadet. Jeg kikkede foran flyvesprækken og her lå rigtig mange døde bier. Og endda på selve flyvebrættet. Min første tanke var, at det godt nok var mange der var ramt af mideangreb. Jeg gav de 20 ml og lukkede. I den store familie så alt ok ud. Enkelte døde.
I den anden aflægger også mange døde i græsset foran stadet.
Jeg studerede nogle af bierne i en lup, men kunne ikke se nogle varroamider.


Døde bier i græsset lige under flyvesprækken
Bierne i de to aflæggere virkede sløve og jeg begyndte at tænke i, at de måske var døde af en overdosis. Jeg begyndte at tænke på om jeg var ved at tage livet af alle bierne i de to aflkæggere med for skrap koncentration. Jeg konsulterende Hans-Jørgen, der var enig i vurderingen.
Jeg stoppede øjeblikkeligt myresyrebehandlingen i de to aflæggere og luftede godt ud.  Jeg så heldigvis dronningen i det røde stade. Søndag tjekker jeg om den anden dronning også er levende.


Også døde bier foran rødt stade
Til morgen fik alle tre stader så nyt foder. Bierne i de to aflæggere virkede allerede mærkbart friskere. Og så vidt jeg kunne se, var der ikke kommet flere døde til.

Kommentarer