Bier i bikuglen og en forsvundet dronning mere

I går, 1. juni blev bikuglen endelig befolket af bier fra de to trugstader. Metoden er en blanding af 'skaksværm' og en 'Hans-Jørgen', den lokale biavler-formand.
Der kom en ny dronning med posten fra www.fredeligebier.dk og hun virkede veloplagt. Vejret var tåleligt, så vi gik i gang med operation 'Bienenkugel'.

De tre ingredienser; bikuglen, dronningen (lille gule bur) og unge bier i baljen
Opskrift:
Vokstavler er isat for at hjælpe familien i gang og sikre en nogenlunde regelmæssig opbygning af tavlerne
Ryst unge bier fra tavler med åben yngel ned i en balje. Ca. 1 liter eller lidt mere. Spark nogle gange til baljen for at få trækbierne til at flyve hjem. Efter ca 20 min sprøjtes bierne med en sukkeropløsning (35-40%).
Bierne er lige hældt i og summer kraftigt, mens de begynder at kravle op ad tavlerne

Bierne er på vej op og stikker bagkroppen i vejret og åbner for duftkirtlen
Bier med blottet duftkirtel - her bor vi
De er nu optaget af at slikke hinanden rene og hældes ned i kuglen. Herefter tilsættes jomfrudronningen uden bur og der lukkes helt i to dage. Der lægges foder (Fondabee) på hullet i toppen.
Om et par dage kikker jeg til dem for at se om bierne har accepteret dronningen.

Foder på plads
Bikuglen etableret. Lukket flyvesprække og idag øser det ned.........
Da jeg kikkede efter unge bier i det røde stade fandt jeg ikke dronningen. Hun er fra sidste år. Men flere dronningeceller. Enten har de slået hende ihjel pga. for dårlig æglægning eller også er hun sværmet med en flok. Og det samme med det grønne. Her havde jeg heldigvis overset en forseglet dronningecelle, så måske kommer der et stille dronningeskifte i de to stader.
Jeg synes ikke bistyrken ser væsentlig reduceret ud, men jeg kan ikke udelukke at dronningen er stukket af med en gruppe eventyrlystne bier.




Kommentarer