Dronningerunden, mystik i skoven og Bistad

Efter konsultation af Hans-Jørgen er jeg endt med følgende løsning på de manglende dronninger:
De to trugstader har fået tilsat et stykke tavle med æg (fra skolebigården). Jeg transporterede tavlen med friske æg hjem på maven (kunne ikke være i tasken på motorcyklen). Tavlen skar jeg op i tre dele og fordelte i de to stader. Jeg brugte tomme felter i dronetavlerne.
Spørgsmålet er om bierne vil fodre på dem og lave dronninger. Det bliver spændende at se om det lykkes. Hans-Jørgen mener, at der er stor risiko for at familierne ikke vil modtage en fremmed befrugtet dronning. Derfor dette forsøg.

Jeg valgte at gøre noget andet med aflæggeren. De fik en befrugtet dronning i bur. Vi må se om de tager hende til sig.
Jeg havde ikke lige overskud til at tage fotos idag. Det var en kompliceret operation og bierne er moderat utilfredse med at være moderløse.

Dronning på udkik;-)
Og så til det mystiske.
I sidste uge ringede Lotte en dag jeg var på arbejde og fortalte, at der var tusindvis af bier i luften over staderne. Ikke som de plejer lige udenfor flyvesprækken, men nogle meter oppe over staderne. De satte sig ikke på en gren, som man kunne forvente, når det er en sværm.
Måske er forklaringen, at en dronning (uden farve fra et af trugstaderne) er sværmet og har slået sig ned i kuglenstadet med en lille flok bier.
Det kan forklare, at jeg for et par dage siden konstaterede en umærket dronning i kuglestadet, hvor jeg ved, at der blev tilsat en mærket dronning 1. juni.
Og hun er befrugtet, al den stund, at der er åben yngel i stadet.

I Botanisk have i Aarhus er et nyt initiativ skudt op. To bistader godt i læ opstillet af foreningen Bistad.Fantastisk projekt, hvor de selv skriver sådan på www.bistad.dkwww.bistad.dk:

SocialAnsvarlighed
BISTAD muliggør, at udsatte borgere, samt frivillige i spændet fra studerende til pensionister i Aarhus kan engagere sig i et relevant og vigtigt projekt. Vi tilbyder fleksibelt arbejde med et stærkt fundament i fællesskabet om produktionen af honning.

To opstablingsstader med Rådhustårnet og Eliassons Rainbow Panorama i baggrunden

Kommentarer