Dronning antaget, uden handsker og duftspor

Dronningen er kommet overens med familien i overvintringskassen. Hun blev tilsat for 9 dage siden. Om hun har været på jumfrutur? Hm... Vejret har været skiftende, men der har været muligheder. Hun bevæger sig i hvertfald rundt på yngeltavlen og følges tæt af hofdamerne. Men, jeg ville ikke forstyrre hende for meget og kunne ikke se om hun lagde æg. Hun får lige et par dage mere, men et foto til familiealbummet blev det til.
I øvrigt er de rolige. Der er stadig en del yngel der ikke er krøbet, men er på vej. Der er ikke meget trafik ind og ud af stadet endnu.

Dronning i årets modefarve; blå!
Jeg har brugt aflæggeren, hvor der ikke er så fyldt med bier, til at træne omgang med bierne uden handsker. Handskerne er af flere grunde besværlige. Man har ikke samme følsomhed som uden handsker og er nemt 'lidt mere klodset', sværere at betjene værktøj (og kamera). Uden handsker er jeg lidt mere forsigtig. 

Bemærk handskerne ligger på jorden!!
I går aftes tilså jeg opstablingsstadet og der er forseglet honning på en del tavler. Og der produceres stadig droner i stor stil. Fjernede tre sektioner med forseglet droneygel. Her til morgen har fuglene allerede taget det meste. Det er endnu ikke lykkedes mig at se, hvilke fugle der kommer til fadet på Drøsselbjerg.

Hvepsene vil også gerne hjælpe med at 'rydde op'
Og så prøvede jeg at arbejde uden handsker. Det er lidt mere angstprovokerende end med aflæggeren. Her er bare bier overalt. Men det gik og jeg fik også skåret dronesektioner ud og fejet bier af.

Dagens fif om duftspor fra Goulsons. 'Humlen ved det hele'.
Vidste du fx, at humlebier (og honningbier) efterladet et duftspor på blomsternes kronblade? Nej, vel.
Det gør de for at undgå at besøge en masse blomster som lige er tømt for nektar af en anden samler. Duftsporet fortæller, at lige nu er denne blomst en nitte. Efterhånden aftager duftsporet og blomsten danner ny nektar og kan besøges igen (hastigheden varierer meget fra blomst til blomst). Smart.

Der er jævnligt humlebier på besøg i stadet. De kommer ind. Er inde et kort stykke tid. Kommer ud igen forsøger en gang til og ender så med at flyve tilbage til lavendlerne.

En stenhumle hjælpes væk....

Kommentarer