Status på skovbierne og 'Humlen ved det hele'

Jeg har ventet spændt på om eksperimentet med at tilsætte tavler med æg til de dronningeløse stader bar frugt. En gennemgang af staderne (grønt og rødt trugstade, kuglestade og aflægger) viste følgende:
Der er yngel i rødt stade og en dronningecelle, hvor det ser ud til dronningen er krøbet. Og så en tre-fire opbidte celler. Jeg så ikke dronningen, men hun må have nået at være på bryllupsrejse og bive befrugtet, al den stund der er åben yngel i tavlerne (dronetavlen i midten)..

På tavlen til venstre er der en dronningecelle øverst og det ser ud til dronningen er krøbet
Dronningeceller i øverste højre hjørne
I grønt stade har jeg ikke været lige så heldig. Her har bierne ikke bygget dronningeceller på det indsatte tavlestykke med æg. Hm....

Tavlen til højre er det indsatte stykke
Kuglestadet ser godt ud. Familien er i vækst. Både åben og forseglet yngel. Og stadig en smule foder tilbage i foderposen.


Aflæggeren er også i vækst. Jeg så ikke dronningen, men der er yngel på vej.

Og så er jeg gået i gang med Dave Goulsons, 'Humlen ved det hele'. En engelsk biolog der har brugt hele sit liv på at studere og forske i især humlebier. Fantastisk spændende og fascinerende. Der er også meget viden om honningbier (og insektverdenen i øvrigt). Bud på udviklingshistorien (ifølge Goulson er stamfaderen til bien - hvepsen. Hm....) og en masse interessante historier om udforskningen af humlebiens liv. Fx, hvordan man i forsøget på at aflure, hvor humlebien har sine reder bruger specialtrænede hunde. Og i det hele taget disse bestøvende insekters kolossale betydning for vores overlevelse.
Bogen kan varmt anbefales. Jeg vender tilbage, når jeg er færdig med den.

Kommentarer