90 kg honning - status og massedød

Barnebarn med sutte-bi
90 kilo honning er årets samlede høst. Fordelt på tre stader. 30 kg i snit pr stade må siges at være ok, alt taget i betragtning. En våd og kold forsommer, sværming og evt. døde dronninger.

Ussinggård skov - to trugstader: 
Forårshonning: 27 kg 
Sensommerhonning: 11 kg 

Drøsselbjerg - et opstablingsstade:
Forårshonning: 27 kg
Sensommerhonning: 25 kg

Udgangspunktet inden indvintringen:
Tre produktionsfamilier - to trugstader og et opstablingsstade
Fire aflæggere - bikuglen, et opstablingsstade og to overvintringskasser

En tilfredsstillende høst alt i alt. På Drøsselbjerg er der ikke behov for ændringer. Bierne trives.
I skoven overvejer jeg at flytte staderne over på den anden side af huset for at give dem mere sol og dermed optimere deres livesbetingesler.
Vi får se.

Dronetavle
Dronetavlen blev brugt til at holde liv i det ene stade med et par tavler med æg (de to til venstre). Den til højre har lidt større celler til droner og bierne har i en periode fyldt nektar og pollen i cellerne. Endelig har bierne tømt dem for honning og tavlen kan tages ud af drift.

Den sidste overvintringskasse fik fri myresyre behandling med 15 ml 60% myresyre mandag. Tirsdag var der fyldt med døde bier udenfor stadet og i bunden.
Jeg stoppede øjeblikkelig behandlingen og fjernede alle de døde bier.  Jeg så dronningen, så hun overlevede.
Jeg havde samme oplevelse med det ene trugstade sidste år. Derfor gik jeg over til Nassenheider i produktionsfamilierne. I bikuglen og overvintringskassen på Drøsselbjerg har jeg også brugt engangsklud og fri myresyre. Her har det fungeret.
Mystisk. Kan ikke lige se en forbindelse til vejret og fordampningshastighed.

Døde bier i bunden af kassen
Døde bier skrabet ud fra bunden af kassen

Kommentarer