Flytning, høst på Drøsselbjerg - 25 kg og 'Miraklerne'

Torsdag flyttede jeg den nye røde aflægger om på den anden side af huset. Der står de i tre dage med flyvesprækken blokeret.
Det går aldrig helt, som præsten prædiker. Da jeg kikkede til dem sødag aften var der aktivitet ved stadet. Hm.... Det blev hurtigt tydeligt, at bierne kom ud gennem ventilationshullet i bunden. Jeg må altså have lavet en konstruktionsfejl i den hævede bund, så de kan kravle ud der. Der må et net på ydersiden også. Så min test af, om tre dages indespærring medfører, at bierne ikke ved, hvor de er og nyorienterer sig, uden at forsøge at finde tilbage til det gamle stade.
Planen er at flytte resten af staderne til en mere solrig placering. Jeg synes det virker som om bierne er meget styret af solens stråler og opvarming af stadet. I hvertfald kan jeg konstatere at stadet på Drøsselbjerg, der står på en solrig placering har en betydeligt længere 'arbejdsdag'.

Lørdag morgen fik jeg så høstet på Drøsselbjerg. Bitømmeren havde siddet i fra fredag eftermiddag. Opstablingsstadet gav 25 kg!! 17 tavler med nærmest 100% forseglede tavler. Jeg fodrede herefter med 5 kg sukkervand og satte Nassenheiderfordamper i bunden op ad yngeltavlerne.

Travlhed ved foderspanden. Lecanødder og en malerpind gør det ud for redningsudstyr
Sådan ser en forseglet tavle ud. Mættet med honning klar til høst
En fast lydkulisse på Drøsselbjerg er en fasankok som bevæger sin rundt i haverne. Vi har set den ude på vejen. Idag var det så tid til en nærmere præsentation. Flot fyr.

Fasankokken (der lyder som ringetonen på min mobil) på jagt i haven. Vi sidder 3-4 m fra den på terrassen.
 Årets høst er i hus og det er tid til status. Hvor megt honning fra hvilke stader og hvormange stader og aflæggere er på vej til indvintring? Og lidt drømmeri om planer for den kommende sæson. Herom snarest.

I sidste uge inviterede Moesbi på biftur i Øst for Paradis i Aarhus. Vi så den italienske film, 'Miraklerne', der handler om en fattig italiensk familie der lever af biavl. En speciel og meget stemningsfuld film, http://paradisbio.dk/MovieDetails.aspx?movieId=7866


Kommentarer