Lørdagsslik, flere dronninger og 11 kg honning

Lørdag gik turen til Plantorama efter en længere studiekreds om biplanter. Vi har fjernet en brændestak i haven og synes, at det kunne være sjovt at plante et bed med 'biplanter'. Vi har prøvet at finde nogle der både indeholder nektar og pollen.
Vi har købt nogle der er gode for honningbierne, men som også er gode for humlebierne. Som Lotte udtrykker det; vi har købt for 540 kr lørdagsslik til bierne;-).
Vi bor i en skov, så hjortene er daglige (natlige) gæster i haven. Til vore store fortrydelse tager de stort set alle friske skud på alle planter. Vi ved ikke, hvormange af de nye planter de også er glade for
Så idag har jeg sat et lavt hegn rundt langs hele hækken. Vi må se om det er nok til at holde de firbenede ude.

Nyt bed med lavendel, salvie, scabiosa, isop og en slags mynte og solhat. Hortensia i baggrunden

Søndag morgen bød bierne de nye planter velkommen. I løbet af dagen kom flere til. Også humlebierne var nysgerrige.

Flere bier på besøg i salvien fra morgenstunden
Igår tog jeg honning fra de to trugstader. Der var ikke mange forseglede tavler. Jagten på honningtavler åbenbarede to tavler med yngel OVER dronningegitteret. Hm.... Jeg spottede en umærket dronning. Det må jo så betyde, at eksperimentet med indsættelsen af tavlestump med æg i juni alligvel er lykkedes. Hun fik en prik i årets modefarve, blå. To tavler med forseglet yngel.

Dronning fra 'under dronningegitteret'. Den indkøbte.
Dronning 'over dronningegitter' - fra indsatte æg - altå biernes selvavlede. Nu med mærke
Mærkningen foregår ved at isolere dronningen i det lille bur og så give en et prik med tuskpennen og sætte hende tilbage i familien.

En fanget dronning Et par arbejderbier kom med, men kravlet let ud.
Nu med prik på hovedet og klar til at blive sat tilbage i stade
I alt høstede jeg 11 kg på de to stader. De gav 27 kg i june. Hvert stade har altså givet 19 kg honning.

Da jeg tog honning fra arbejde jeg først uden handsker og undgik røg, af hensyn til honningen, Jeg fik et stik, uden at klemme, på lillefingeren. Resten af arbejdet foregik med handsker.

Kommentarer