De trækker stadig flittigt og salg af lokal honning

Bierne på Drøsselbjerg er ikke til at styre. Jeg har nævnt det før og gentager gerne mig selv. Fra tidlig morgen til sen aften er bierne ude og fouragere. I dag kikkede jeg stadet igennem og målet var at presse familien sammen på 10 rammer i et magasin. Det måtte jeg opgive. De sidder på 20 tavler. Der er yngel i 6-7 tavler. Mest forseglet. Og så pollen/honning i to tre tavler og honning/sukkervand i de sidste 10-12 tavler.



Idag fjernede jeg de mange Kongelys i rosenbedet. De er stort set afblomstret. Humlebierne har været flittige gæster, men de er væk for i år. Jeg har ikke tidligere set bier i Kongelys, men idag da de afklippede blomsterstande lå på jorden, ja så var de der....

Pollensamler på arbejde i Kongelys
Måske kunne jeg have udskudt fodringen og have høstet en tredie gang? En overvejelse til næste år.
Også det lille overvintringsstade er virkelig kommet i gang. Bierne sidder tæt og virker også til at være aktive. Men en stor familie kræver mere foder og jeg har fodret dem igen idag med 4 kg sukker vand. Da jeg løftede på et par tavlerne virkede de ret lette.

Overvintringssatde med fodertaske til højre 
Lotte har klippet lavendelbuskene og nu er afklip lagt til tørre. De skal bruges i røgpusteren til næste år. Et alternativ til den fynske tobak man kan købe hos materialforhandleren.

Lavendelbundter lagt til tørre i carport
På Drøsselbjerg prøver vi også at sælge honningen fra de flittige bier. Skilt ude ved vejen. Idag solgte vi fx tre glas;-).
Vi må også have et skilt ud ved vejen i skoven.

Storebælt anes i baggrunden
Og så er sensommerhonningen ikke klar til glas endnu. Den er mere cremet, men ikke moden.

Kommentarer