Hjort på besøg, 10.000 klik og vintersysler

Der sker ikke meget hos bierne lige nu. De sidder i en slags løs klynge. Det milde vejr gør tilsyneladende, at bierne ikke pakker sig helt sammen.
Men gæster er altid velkomne i haven. Muldvarpen er travlt beskæftiget under jorden, og idag kom en hjort på besøg.

Sika eller rådyr i gang med æble foran det røde stade. Bag hækken gemmer sig en mere
På et tidspunkt bevæger den sig ind af lågen til højre, som er en lille indhegning, hvor der har gået lidt fasaner. Da jeg går ud for at hente brænde og nærmer mig den åbne låge opdager den mig og vil løbe, men tør ikke bruge lågen, da den så skal bevæge sig hen imod mig. I stedet springer den te-fire gange mod hegnet og får det ene forben lidt i klemme. Panik.
Jeg bakker hen til huset og går ind igen. Efter et øjeblik vover den sig ud af lågen og tilbage i skoven. Tilsyneladende uskadt.

Lidt tættere på - måske lidt frisk grønt.....
Vi ser dem hele tiden i skoven rundt om huset, men sjældent helt tæt på. Næsten hver morgen, når jeg cykler ad grusvejen i buldermørke er dyrene lige ved stien. De flytter sig roligt, når lyskeglen fra cykellygten rammer dem.Men fodersituationen presser dem tættere på og de må overvinde deres skyhed.
Juleaftens dag fik jeg konstateret, at det er et rådyr. Fik set ordentligt på det såkaldte 'spejl'. Den hvide tegning på rumpen.

I sidste uge nåede bloggen op på 10.000 klik/besøg. Det er da fantastisk. Bloggen åbnede d. 8. april 2014. Det giver et gennemsnit på 15-16 besøg om dagen. Nogen følger altså med i, hvad der sker hos bierne.

Printscreen fra 14. december

Tiden er til at overveje nye tiltag til den kommende sæson. Sidste nummer af TfB handler om de stigende vokspriser. Dansk voks er eftertragten pga sin renhed og meget lave indhold af fx pesticider. Herunder de virkelig grimme neo-nicotinoider.
En sol-vokssmelter er svaret på den udfordring, således at voks fra vildbyg og dronetavler kan smeltes og bruges igen. Noget jeg selv kan bygge.

På Twitter følger jeg en del engelske og amerikanske organisationer, der beskæftiger sig med honningbier, vilde bier og humlebier. Meget inspirerende.
Fx denne opløftende artikel fra det amerikanske 'takepart':

Seven Reasons 2015 Was the Sweetest Year Yet for Saving Bees

Eller en lidt 'kulørt' video der på under to min. med glimt i øjet forklarer, hvor galt det er med bier og nicotinoiderne.

Og en trist historie (ikke nyhed) fra USA fra Reuters (her sakset fra Dave Goulson - Humlen ved det hele) på Twitter. Læs her; New study from US shows wild bee declines continue in intensively farmed areas http://uk.reuters.com/article/us-science-bees-idUKKBN0U42J220151222 …

Kommentarer