Testflyvning i lav sol og neonikotinoider

Sneen er smeltet. Temperaturen er på 7-8 gr. Idag kikkede jeg til staderne på Drøsselbjerg. I opstablingsstadet, hvor bierne sidder på to magasiner kan jeg øjne bierne nede på tavlerne.
I overvintringsstadet er der virkelig mange bier. Skal nok snart kikke på foderet. Om de har nok til at holde sig klar og sætte yngel.



Solen kom midt på dagen og hvad så....ja , så skal de ud og tjekke. De første erantis er ved at være der.

Erantis 
Og så faldt jeg, via Twitter, over en artikel om neonikotinoider. Om skadevirkningen på polinatorerne. Det går også ud over den meget smukke monarksommerfugl. Artiklen tager udgangspunkt i forholdene i USA. Bl.a. med et interview med Dave Goulson. Læs mere her
Som det nævnes i en anden artikel om emnet; Like the honeybee, the monarch is a modern “canary in the cornfield,”.

Og jeg har stadig ikke fået svar fra Christel Schaldemose på spørgmålet om det to årige forbud mod neonikotinoider stadig er gældende.
Jeg har skrevet til Margrethe Auken og stillet det samme spørgsmål.

Kommentarer