Oxalsyre til de sidste og brunkager

28.12. blev det så tid tl at give oxalsyre til de to stader på Drøsselbjerg. Familierne virker store og da vejret på det tidspunkt var mildt sad de også her i en løs klynge.

Familien i overvintringsstadet på Drøsselbjerg
Nu er julen godt nok overe for denne gang, men jeg synes Ninas brunkager fortjener en forsinket omtale. Også her indgik der honning i opskriften. De var fantastiske og mange fik glæde af dem.

Et udpluk af Ninas lækre brunkager med bier og celler;-)
Og så har jeg fået en mail fra en der læser med, som måske er interesseret i at prøve med kuglestadet. Jeg har desværre ikke så mange erfaringer endnu, men spændende, hvis flere vil lege med.

Jeg bruger også lidt tid på at læse op på skadevirkningerne fra neonikotinoider. Der dukker hele tiden ny viden og nye undersøgelser op. Og det er ikke noget der virker beroligende. Tværtimod.
Det to årige forbud mod tre af disse stoffer har været omfattet af et tidsbegrænset forbud i EU. Men jeg er i tvivl om, hvordan det står nu. Jeg har skrevet til Christel Schaldemose, som sidder i EU-parlamentet, men ikke hørt noget endnu.

Kommentarer