Ja tak til dronningen, flytning af stade, dagens humlebi og bier i Cameroun

Tirsdag tjekkede jeg den sammenbragte familie for at se, om dronningen var accepteret af den nye familie. Det ser sådan ud. Jeg flyttede dronningen og ynglen ned og satte droneynglen op i magasinet. Overvejer om jeg ikke bare skal tage de to tavler ud med droneyngel.

Stade på plads i trailer aftenen før afgang
Flytning af stade foregik denne gang i trailer. Lotte var ikke vild med at dele kabine med en bifamilie, så jeg lavede plads i traileren, der var fyldt med brænde. Lukkede af aftenen før og satte dem i traileren.
På Drøsselbjerg tjekkede jeg dronninger i det andet gule stade og overvintringsstadet. Begge steder var hun visibel. Og i opstablingsstadet var der virkelig meget yngel. Og stadig rigeligt med foder.

Nyt stade i midten
Bierne overlevede de to timers transport og var straks klar da jeg åbnede flyvesprækken. Nysgerrige og tog på korte udflugter rundt om stadet

Og så summer luften af humlebier på Drøsselbjerg. De er overalt på udkik efter egnede redesteder og føde. Højt og lavt.
Collage fra Twitter med agerhumle
Agerhumlen har normalt gult/orange hoved. men en tysk humlebi-entusiast på Twitter kunne fortælle, at Danmark er kendt for at have en agerhumle med mørkt hoved:-)

Og en anden humlebi, som jeg heller ikke ved, hvad hedder. Jeg på prøve på Twitter om jeg kan få et svar.
Den har en meget lang tung og er en elegant flyver. Mindre end de store jordhumler.
Mandag; svaret fra Twitter er, at det er en bi. En Anthophora plumipes - forårsvægbi.

Meget smuk humlebi med lang tunge og orange pollen i kurven

Dave Goulson viser, hvor nemt det er at bygge en rede til humlebien.
https://www.youtube.com/embed/DYKAvRsS3uo

Og så er der ved at komme gang i de vilde bier også. Spottede den her på græsset.
Smuk vild bi på græsset, som jeg ikke kender navnet på (måske hvidbrystet jordbi)
Radioudsendelse om biavl i Cameroun
14 min. spændende radio i Panorama om kvindelige biavlere http://www.dr.dk/p1/panorama
Bier summer, kvinder ler og tilsammen skaber de små revolutioner i et land med ældgamle kønsroller. Vi er i Cameroun i Vestafrika, hvor kvinder holder bistader, tjener penge, får indflydelse i lokalsamfundet og har råd til at sende deres børn i skole. Tilrettelæggelse: Ida Meisling og Anders Reuter. www.dr.dk/P1/panorama


Kommentarer