Kuglen sværmer, dronningeceller og æbletræerne

Den anden dag prøvede jeg at komme i bikuglen for at se til yngel og evt hilse på dronningen. Jeg måtte opgive. Bierne har proppet tavlerne med honning og bygget til i alle hjørner, så det næsten er umuligt at komme til. En udfordring som skal løses på et tidspunkt.
Når jeg ikke kan komme ned og se ringene er det svært at se, hvor mange droneceller der er.
De har fået et ekstra magasin, som de så småt har taget i brug, og det har lettet på trykket i selve kuglen. Skuffen under kuglen er nu ikke længere fyldt med en ordentlig håndfuld bier.

Og søndag skete 'katastrofen' så. Om formiddagen var en del bier, der var ude at 'lufte sig'. Solen var fremme og det var lunt.

En time senere er der en markant summen over staderne. Luften er tyk af bier i en 4 til 8 meters højde. I løbet af kort tid bevæger sværmen sig ind mellem granerne. Jeg er desværre fuldstændig klar over, hvad der sker. Min flittige dronning er utilfreds med pladsen og er på vej væk med nogle tusind bier.


Sværmen sætter sig på en gren i et grantræ 10 m oppe. Jeg overvejede forskellige muligheder, stige, osv. Ringede til Hans Jørgen, der foreslog, at stille et magasin ud med et par tavler. Måske ville de tage til takke.

Den 'tykke' gren er sværmen og luften er tæt at bier (nåede ikke at stille skarpt)
Jeg gjorde en overvintringskasse  klar. Der gik højst en halv time. I mellemtiden var sværmen forduftet. Jeg kikkede mig omkring. Forgæves. Gad, vide, hvad spejderbierne så hurtigt har fundet?

Det var nu tid til at tjekke om der var sat dronningeceller i kuglen. Jeg måtte i gang med at skille den ad. Fandt en, måske en mere, men jeg havde ikke alle ringe ude. De har altså planlagt denne sværm for et par uger siden, da jeg var for langsom til at sætte tavler på.

Det er ikke nemt at placere ringene. (skal have lavet en skål)
Der er virkelig meget yngel. Alle stadier. Nærmest alle ringe er fyldte. Og der er droneceller i kanten af ringene.

Her kuglen halvtom. Tavlen er fyldt med yngel.

Dronningecelle lokaliseret. Uha, som de nusser den.
Jeg har kikket lidt i æbletræerne de sidste dage, for at se om bierne besøger blomsterne. Det er lidt tyndt. Jeg ser humlebier, fluer, humlefluer, vilde bier, men kun enkelte honningbier. Det undrer mig virkelig. Træerne står 30-40 m fra staderne og bugner af udsprungne blomster. Hvorfor er der ikke liflig summen af bier hele tiden? De er der, når man kikker godt efter, men ikke mange.

En agerhumle suger nektar og smukke duftende æbleblomster
Dronetavlen er i gang i de to trugstader. Tavlerne med dronelarver lægger jeg på fuglebrættet. Der går ca 10 min. så har flagspætten spottet dem, og den prikker larver ud til sine egne unger.
Når den er færdig fjerner jeg voksen.

Tavlen til venstre er klar til udskæring og flagspættefoder.


Kommentarer

  1. Hej Ib og Lotte.
    Flotte billeder af alle slags bier. Håber i får styr på bierne så der ikke er flere der stikker af. Det må være godt for bierne med det kuglestade siden de producerer så vildt meget yngel. Glæder mig til at høre fortsættelsen af dramaet.

    SvarSlet
  2. Tak Tom. Ja, de befinder sig vist lidt for godt. Og nu har jeg investeret i lidt nye gadgets til kuglen. Mere om det senere.
    Og så vil vi helst ikke have mere drama. Bare fredelig indsamling af nektar og pollen.

    SvarSlet

Send en kommentar