Nyt gear til kuglen, gang i alle fem familier - forseglede tavler

Jeg har bestilt et nyt sæt ringe til kuglen hos kuglepusher Andreas fra Bayern. Med et sæt ekstra ringe kan jeg skifte tavlerne med yngel i løbet af sommeren. I alt nok 8-9 ringe.
Jeg har også bestilt et stativ til at sætte ringene i når jeg arbejder med kuglen. Det er nødvendigt at have et sikkert sted at sætte ringene, når jeg arbejder i kuglen. I næste uge skal jeg tjekke om dronningen er klækket.

Sådan ser indflyvningshullerne ud i kuglen om morgenen og aftenen. De 'lukker' hullerne.
De to trugstader fik nye tavler ned i yngellejet i onsdags. Jeg så begge dronninger. Familierne vokser og dronningen skal have mere plads til æglægning.
Der er fyldt et magasin (7 tavler) i hvert trugstade med honning. Og nogle tavler i truget. Jeg flyttede også de første tre tavler i hvert stade op over dronningegitteret, så de kan komme ud af produktion og blive smeltet om.

Dronning i karakteristisk positur. Bagenden på vej ned i en celle for at lægge et æg.
I sidste uge var der lidt mere gang i bierne i æbleblomsterne. Men nogen øredøvende summen af bier var der ikke tale om.

Honningbi æblebloms
På Drøsselbjerg er der også fyldt et magasin med honning i hver familie. Og masser af honning rundt om ynglen. Og de er i gang med nummer to magasin. Her skal der også laves lidt plads til dronningen ved at sætte et par kunsttavler ned i yngellejet.

En perfekt tavle - næsten 100% forseglet og klar til at blive høstet
Bierne på Drøsselbjerg er i luften fra tidlig morgen. De sidste dages sol og varme har bekommet dem godt. Der er konstant bier i luften.
Mit vandbassin var tørret helt ud, og bierne har åbenbart fundet andre vandkilder.
Aktivitet ved flyvesprækken. Der er kø og heftig trafik ind og ud.

Flere farver pollen på kassen. De venter åbenbart på tilladelse til at komme ind.
Og så ser jeg ikke så mange humlebier i øjeblikket. Ved ikke hvorfor, men der burde vel være travlhed med indsamling af nektar og pollen til ynglen?
Måske har jeg set de første arbejder-humlebier? Det er ikke nemt at se forskel.

Lille humlefætter - måske en agerhumle




Kommentarer