Aflæggere, 100 kg guld og humlebierne

Bierne fylder stadig dronetavler ud og de fjernes en gang om ugen. Så er der mad til spætten, og andre interesserede.
Dronetavler med to stader i baggrunden
Besøg hos Troels fra vores lokale biavlerforening, for at se på etablering af småfamilier. Metoden med at tilsætte en dronning kender jeg, men har ikke prøvet med en tavle med æg. Det skal prøves i år. Jeg plejer at købe en dronning og sætte til.
Ud over en tavle med æg tilsætter Troels en fodertavle (sukkervand/nektar), en tavle med lukket yngel og så en tavle med pollen. Fire tavler. Og så ryster han bier fra tavler med åben yngel ned, så vi får unge bier med, der ikke flyver direkte hjem.
Jeg lærte et nyt trick, så det er til at se forskel på tavler med ren nektar og tavler med foder/sukkervand/nektar. På den sidste slags celler ser forseglingen anderledes ud. Mere glasagtig, tykkere og lidt blank. En vigtig detalje, så vi undgår forurening af vores honning med foder/sukkervand.


Nu er den første aflægger lavet med æg fra en af mine familier. Det er ikke nemt at se tavler med æg. Der måtte læsebriller til. Fire tavler fra rødt trugstade (rolig familie) og to jomfrutavler.

Det nye skrællestativ er nu rengjort og i plastbakken havde der samlet sig 4 kg honning. Det betyder, at den samlede produktion af forårshonning, når op på 100 kg.
Jeg rører dagligt i spandene, og honningen fra Drøsselbjerg er ved at være moden. Sej konsistens, og skal nok på glas i weekenden.

Humlebierne har også travlt og er talrige både i skoven og på Drøsselbjerg. Desværre er det ikke lykkedes at få jordhumlerne til at flytte ind i mine to reder. Vi må på den igen næste år.
Lupiner og purløg er afblomstrede, så nu er de i hindbær og digitalis.
En 'humle-krammer'
Stenhumle på besøg i lupinerne

Kommentarer