Kurdisk honning, høst og solitære bier

Jeg har fået et glas honning fra den kurdiske del af Irak. Nogle gode venner synes jeg skulle smage. Jeg synes ikke umiddelbart det dufter af ret meget og smager sødt, men mangler noget karakteristisk. Konsistensen er blød og farven er fin.
Jeg lader nogle flere teste, måske er honningen bare anderledes end vi er vant til.

Kurdisk honning fra Sulmania
Den lange varme periode vi har haft har fremrykket høsten og jeg har besluttet at høste to uger tidligere end sidste år. Jeg høstede søndag på Drøsselbjerg. 13 tavler fra hvert stade = 26 tavler! Fredag aften satte jeg bitømmere i og det gjorde arbejdet lettere om søndagen. Meget flotte tavler. Alle sammen stort set helt forseglede. Og der er stadig masser af tavler tilbage til bierne. Og der er gang i familierne. Rigtig meget yngel.

De to stader med bitømmer 
Biavleren fejer de sidste bier ned i spanden, inden tavlen sættes i kassen. 
Hjemkommet med tavlerne prøvede jeg at veje en af dem på køkkenvægten. Næsten tre kilo vejer den her.
Jeg har nu sat bitømmer i staderne i skoven og slynger forhåbentlig honningen på onsdag.

Tavlen herunder og en mere blev solgt som beset til en kurdisk familie, som gerne vil have honning på denne måde:-)

Vær så god; en lavnormal tavle på 2750 gr. Det er vist personlig rekord!
På Drøsselbjerg er der også kommet gang i insekthotellet. Der er flyttet bier ind i flere af hullerne. Kan ikke bestemme arten endnu. Ligner rød murbi, men er ikke sikker.

Et enkelt helt lukket hul. Der er aktivitet i flere andre huller.
Samtidig er der jordbier i gang i et nærliggende hul i jorden. Ser ud som om tre forskellige dronningerne har slået sig ned i nærheden af hinanden. Trafik ind og ud af huller i jorden, elller rettere leret.

Kommentarer