Dronning antaget, meget lidt honning og eksplosivt mjød

Et tjek fredag viste at den nye dronning i aflæggeren er antaget. Hun bevæger sig lystigt rundt, så signalerne om den dronningelse familie var gode nok. Fredag var hun ikke begyndt  at lægge æg, men det forventer jeg kommer hurigt.

Den 'hvide' dronning på plads
Et eftersyn i skoven lørdag bekræftede tendensen tidligere fra jule. Der flyves ikke mere ind end bierne selv bruger til livets opretholdelse. Der laves ikke vinterforråd pt.
I de to trugstader er der mindre honning end for to uger siden.
Sådan ser rigtig mange tavler ud. Lidt uforseglet honning midt i tavlen og slet ikke fuld

Og sådan ser en del tavler ud bagerst i truget og i 2. magasin.
I kuglen er billedet det samme. De sidse 8 tavler jeg satte ind er stadig tomme og der er ikke mere, men måske helelr ikke mindre i de to magasiner.
Til gengæld ser det ud til, at aflæggeren i skoven alligevel gemmer på en dronning. For tre uger siden satte jeg et stykke tavle ind med æg i håbet om at familien kunne nå at lave en dronning og få hende befrugtet. Lørdag viser det sig så, at de ikke har lavet en ny dronningecelle. Der er forseglet yngel i tavlesykket, men det er arbejdebier. I cellerne udenom er der nu også pludselig larver. Hm....
Jeg fandt ikke dronningen, kun tegn:-)

Mørkt tavlestykke i højre side er det indsatte, men æggene 'har bredt sig'.....
En af flaskerne med rabarber-mjød var eksploderet, da jeg kikkede til beholdningen lørdag og proppen var slået af en af flaskerne uden patentprop. Jeg linnede lige på alle patentpropperne og lukkede lidt tryk ud.
Ser ud til at gæringen starter igen, når der tilsættes frugtsaft. En erfaring vi må bruge til næste år.

Kommentarer