P'ibbernakker, hvepsebo og ny dronning

Jeg ved ikke om jeg har nævnt det før, men da brygmester Peter lavede først testaftapning af mjød kaldte han den for 'ibbernakker'. Det synes jeg var morsomt, men da Peter også har en finger eller to med i spillet synes jeg 'P'ibbernakker' var mere dækkende. Og således hedder vores første bryg.

Etiket til ribs med 'typenummer'
I forbindelse med noget arbejde på taget blev jeg opmærksom på et hvepsebo i tagkonsruktionen, hvor nyt og gammel tag mødes. Jeg opdage det, da jeg ville fjerne et stykke galsuld. Der fulgte hvepse med ind i stuen, så jeg skyndte mig at sætte bat tilbage igen. Jeg turde ikke selv fjerne bo, da jeg ikke kunne se, hvor stort det var så vi fik fat i hvepsebo-fjerner-firma. Hvepsene fik et pulver og efter tre dage fjernede jeg bat. Det viste sig at hvepsene havde lavet bi i et hulrum i selve glasulden.
Hvepsebo uden liv
En gennemgang af aflæggeren søndag viste ikke 'tegn på en dronning' -æg. Så betingelserne for en ny dronning skulle være gode. De har gået længe uden dronning. Mandag kom hun til og blev, sammen med hofdamerne, lagt ovenpå tavlerne. Duppen fjernet så de kan gnave sig ind til hende. Det er altid spændende om de antager den nye dronning.
Dronningebur på plads
Her er buret lige lagt og bierne har ikke opdaget feromonerne endnu. Jeg løftede lige låget 5 min efter for at tjekke. Så var låget fyldt med bier og de flokkedes om buret og var i gang med at 'befri' hende. Til aften var buret tomt.
I morgen er det tid til at se om iveren skyldes et brændende ønske om en ny dronning, eller om de bare ville tage livet af hende.
Kø ved dronningeburet
DBF melder om at der er bifamilier i Øst- og Nordjylland der sulter. Sådan ser det ikke ud her, men indsamlingen af nektar er ikke voldsom. I skoven er der ikke meget at komme efter.
Der øges knap nok i vægt, måske er det allerede et underskudsforetagende;-)


Kommentarer