Larver, orienteringsudflugt, Biernes Historie og 85 kr for et glas

I går kikkede jeg i overvintringsstadet med den nye dronning og konstaterde at æggene svømmede rundt i gele royale. Så der er åbenbart ammebier til at passe dem. Og idag er de blevet til små cirkellarver.

I de to opstablingsstader er der stadig gang i yngelproduktionen. Der er jævnligt bier på orienteringsudflugt, inden de skifter arbejdsopgave og går fra stadearbejde til trækbier. De første gange tænkte jeg, åh nej, nu sværmer de.....


Og så er jeg blevet færdig med Maja Lundes 'Biernes Historie', en sci-fi dystopi, om hvordan det går, hvis vi ikke tager os i agt og passer på vores polinatorer. Hvis jeg skal være helt ærlig handler de tre sammenvævede historier ikke så meget om bier, men langt mere om komplicerede familierelationer og faren for at CCD tager livet af biavlen. Jeg lærte ikke noget nyt om bier, men alligevel en bog der maner til eftertanke og alvor. Og der er grund til bekymring. Men som biavler er der ikke meget nyt at hente.

Biernes Historie - ikke for mine bier
Man skal ikke have været i branchen ret længe for at konstatere, at priserne på honning varierer. Jeg blev alligevel overrasket, da et familiemedlem viste mig et glas lynghonning, som hun havde købt på Fanø. 85 kr for 450 gr honning. Det er virkelig en velsmagende og lækker honning, men ......


Kommentarer