En humlebi, fortsat røveri og flytning

Vi ser ikke mange humlebier mere. Enkelte dronninger i ny og næ tanker op til vinterhiet. Og gør klar til den hårde tid. Den varme periode i september har givet dem en ekstra lang sæson med mulighed for at fouragere.

Lys jordhumle fordyber sig i tropæolum
Der sker ikke rigtig noget i bierne i øjeblikket. På Drøsselbjerg er de som sædvanlig aktive og ude at samle. Har tjekket foder og de er rigeligt forsynet. Vi ser hele tiden bier ude og de har stadig meget glæde af alle vores røde snebær. mange små blomster, og der er altid bier i dem. Det zummer....
Bier i modlys en tidlig morgen medio september.


I skoven har røveriet stået på i to uger. For en uge siden fodrede jeg igen, da jeg var bange for at mine egne bier sultede.
Flyvesprækken er minimeret og jeg har spurgt mig for i biavler-forum. Et entydigt svar som ikke er modsagt af andre; de har ikke en chance - flyt dem!!
Vi har overvejet en række muligheder i nærheden, men har svært ved i praksis at se en løsning med bierne to-tre km væk. Vi er derfor endt på en model med at flytte de to trugstader, som har været hårdest angrebet til Jystrup på Sjælland. Her kender vi en, der gerne vil i gang som biavler og er klar.
Kuglestadet og aflæggeren får lov at blive indtil videre.
Det betyder, at vi kun har tre stader og to aflæggere. Lidt mærkeligt at vi skal af med de to stader der startede det hele.
Alle familier i skoven er synet og godkendt af 'kyndig biavler' Anker. Og så er det flyttedag. Anker konstaterede i øvrigt at der var meget foder i kuglen. Så meget, så han ikke mente der var plads til æg. Jeg fjernede en af de store ringe med foder (vejer lidt over 3 kg) og satte en ring i med en tom vokstavle.

Honningen fra skoven er ikke færdig nok til glas endnu. Er meget flydende, men trækker lyse striber og er nok klar i næste uge.







Kommentarer