Dronningen lever, men...

I dag fik jeg så kikket til den sammenbragte familie i kuglen. Kikkede de 10 tavler igennem som jeg satte ovenpå kuglen og her var dronningen. Yngel i alle  stadier. Hun er aktiv, men har altså ikke bevæget sig ned på tavlerne i kuglen.  Hvis sammenlægningen skal lykkes, så må hun igang med æglægning i de store ringe i cirklen.
Så i øvrigt enkelte droner på tavlerne!
Jeg fik hende fanget og sat i mit lille bur, mens jeg gennemgik ringene. Ingen æg eller yngel. Vinterfoder, nektar og pollen. Og tomme celler med plads til æglægning.
Processen blev afsluttet med at dronningen blev sat ned i kuglen og så dronningegitter på. Den næste uge må vise om det var en forkert beslutning.

Dronningegitter lagt på kuglen efter dronningen er 'tvangsforflyttet'
Jeg benyttede chancen til at fjerne en af de store ringe, som var næsten tomme. Lidt pollen og foder. Turde ikke fjerne  flere, da der var meget pollen i de andre ringe.

To af ringene der blev fjernet fra kuglen
Jeg tror skoven er for fugtigt et miljø til kuglen. Der er skimmel på ringene i kuglen og gætter på luftfugtigheden er for høj. I bunden ligger ellers tørret træ som burde kunne opsuge fugt, men det virker tilsyneladende ikke.

Kommentarer

  1. Venter spændt på hvordan det kommer til at gå med sammenlægningen i skoven.

    SvarSlet
  2. Indtil videre har det været en lærerig og uforudsigelig historie. En spændende udfordring. Og dronningen er stadig aktiv.

    SvarSlet

Send en kommentar