Honning på glas, mange stik og nye dronninger

14.8 var honningen klar til glas. Omrøring trak tydelige lyse striber og konsistensen let cremet. En modningstid på 18 dage.
Jeg har prøvet mig frem, om jeg kan smage forskel på presset og slynget honning. Det er ikke muligt, selv om der er en væsentlig større pollenkoncentration i den pressede, som kunne give noget smag.

Den 31.8. blev der tilsat nye dronninger på Drøsselbjerg. Tre stk fra Roskilde. På anbefaling af biavler Tom. Fredelige og højtydende. Vi får se.
Tre dronninger klar til nye familier

Dronning på plads i et af staderne
For en uge siden kikkede jeg efter dronningerne. Og fandt de to. Kikkede igen i dag og fandt ikke den sidste dronning. Ingen æg og kun forseglet yngel. Så er spørgsmålet om det er for sent at tilsætte en ny.

Da jeg var i bierne i skoven for en uges tid siden blev jeg 'overfaldet'. Jeg havde glemt, at de er lidt sure. Jeg plejer at gå ud i træsko og en bi synes jeg skulle stikkes på vristen. Der kom flere til. Klappede ud efter dem, så kom der endnu flere. Fik en syv-otte stik. Det må være nogle farlige fødder.

Kommentarer