Gæret honning, refraktometer. japansk honning og røget hvepsebo

Mysteriet om honningen der skiller er opklaret. Ifølge flere kyndige biavlere i det nationale Biavlerforum er der tale om, at honningen er gået i gæring. Det var, hvad jeg frygtede. Duften har været spirituøs på det sidste. Og et par købere mere har henvendt sig med samme problem.
Vandindholdet har været for højt og min tændstikprøve og mavefornemmelse er ikke god nok. Derfor har jeg ønsket mig og fået et refraktometer.


Refraktormeteret er instrumentet til at måle vandindholdet. Jeg er siden også blevet en del klogere på processen med invertase, sukkerarterne og vandindholdet i sensommerhonning. Der er stadig meget at lære.
Biavler Tom havde et glas af den fine japanske honning med hjem. Lys og flydende og smagen er mild. Dufter også anderledes end dansk honning. Resten må få stå hen i japanske skrifttegn.

Japansk honning
Jeg har undret mig lidt over dårligt træk i Egernovnen på det sidste. Og i sidste uge fandt skorstensfejeren årsagen. Et hvepse bo med stor gedehams (Vespa crabro). Som det fremgår af billedet er boet blevet godt røget. Cellerne er kæmpestore. I flere af de forseglede celler lå fuldt færdige gedehamse.

Celler fra det nedtagne skorstensbo


Kommentarer