Ny dronning, mere biodiversitet og bier i Tjernobyl (Chernobyl)

Der kom en dronning med posten (fredeligebier.dk) og det er altid spændende, om hun accepteres af den nye familie.

Dronningen anes nede i højre hjørne
Efter en uge uden dronning, og hvor bierne så kan sætte nye dronningeceller tilsatte jeg den nye dronning. Først fjernede jeg fem dronningeceller og så kom den nye dronning ned i sin flyttekasse.

Dronning placeret
Efter en uge kikkede jeg tiol familien. Det er altid spændende om det lykkes ned at tilsætte den nye dronning: Det gik godt


Aarhus Universitet har udgivet en ny rapport om biodiversitet i Thy Nationalpark. En vurdering af honningbiernes påvirkning af de vilde bier. Jeg har endnu ikke læst rapporten, men der er tilsyneladende tale om modstridende konklussioner fra de to forskerhold ;-).

Katastrofen fra 1986, da reaktor 4 i Tjernobyl eksploderede er senest genoplivet i en tv-serie "Chernobyl" (findes på HBO Nordic). Kan anbefales. I den forbindelse er jeg stødt på Svetlana Aleksijevitj; "Bøn for Tjernobyl" (Nobelprisen i litteratur 2015). Den hviderussiske forfatter har interviewet hundredevis af mennesker berørt af ulykken.
En enkelt citat berørte mig dybt;



Kommentarer