Dronning indsat og det første stik

I går måtte Michael tage imod det første stik fra en af vores bier. Jeg inviterede ham og Lola til at kikke ned i stadet og jeg løftede en enkelt honningtavle op. Vi havde ikke noget udstyr på og bierne var rimeligt rolige, men en enkelt forvilde sig ind i Lolas hår og den ville Michael gerne fjerne. Det lykkedes, men han fik et stik over venstre øjenbryn. Vi fik hurtigt brodden ud. Michael hævede lidt, og det gjorde nas, men slap for en kæmpe hævelse.

I dag satte jeg så den nye ubefrugtede dronning til. Det lille bur blev nedsat mellem to tavler og i løbet af en dags tid æder hun sig ud igennem den sidste rest foder og så er hun i spil. Så har bierne og hun forhåbentlig accepteret hinanden.
Jeg fjernede to dronningeceller og håber ikke jeg overså nogen. Ellers er dronningen i livsfare.
De næste 21 dage passer den nye familie sig selv. I løbet af nogle dage skal hun gerne på tur og mødes med 6-8 droner og blive befrugtet, så hun kan komme i gang med æglægningen.
Jeg lagde en 2,5 kg sukkerdej som ekstra foder. Der er ikke meget at trække på i øjeblikekt og de må ikke sulte.

Bierne i det grønne stade fandt på noget nyt i dag. De klumpede sig sammen i flyvesprækken. Hvorfor? Summemøde, strejke, varmestue, sværmeri?..... 


Klumpspil
En lille video viser fænomenet ganske fint. Håber at få et svar til bimøde på onsdag.


Under mit gennemsyn i grønt stade så jeg ikke dronningen. Synes helelr ikke rigtig der var noget ung yngel, æg og larver. Lidt bekymret. 

Kommentarer