To parrede dronninger og stor gedehams

Idag kom de to dronninger så med posten. En til erstatning for den døde i rødt stade og en til det nye gule stade. Jeg besluttede mig for at tilsætte en ny dronning her også. Tidspunktet taget i betragtning.
Startede med det  røde stade. Her har bierne været flittige. Jeg spottede syv dronningeceller, som jeg skar af.


To dronningeceller (de to lyse tutter)
I det gule stade var der kun to dronningeceller at fjerne og der er stadig forseglet yngel som ikke er klækket.


Foderdej og til højre anes dronningeburet
Nu får de så et par dage til at vænne sig til hinandens lugt, dronning og bier. Så håber vi de er klar til at stifte 

Og så har vi i øvrigt ofte besøg af en kæmpe gedehams, som nok har duftet de søde sager. Endnu har jeg ikke set den forsøge at komme ind i et af staderne. Hvad der sker, hvis den gør det er ikke godt at vide. Spørgsmålet er om bierne kan forsvare sig imod den.
Lidt mere om stor gedehams

Kommentarer