Fodring og forberedelse til indvintring

Et skridt nærmere vinterlejet. Vi forbereder biernes vinterhi. Fodring, samling af familien på færre rammer, osv. I den gule aflægger har de fået en pakke foderpasta mere. Næste fodring bliver med sukkervand.
Bierne tømmer foderposen for de sidste resten af føde
Jeg havde egentlig tænkt, at jeg ville købe fodertasker til de tre stader og så komme sukkervand i dem. Jeg mødte så Troels ved bihandleren, som også har undervist på vores bikursus, og han overbeviste mig om, at tre spande var en billigere og lige så god løsning. Det prøver vi så i år.

Jeg købte en 16 kg spand med Bifor sukkervand og tre små 5 liters spande. I det røde aflæggerstade har jeg nu sat en  spand medsukkervand.


Bagerst i trugstadet spand med Bifor-sukkervand og lecanødder
Når de 16 l sukkervand er brugt vil jeg muligvis selv lave sukkerblanding og fodre med.
Søndag tager vi honning fra sidste gang og så er der varroabekæmpelse på programmet.

De første modige bier har vovet sig ned i godterne i spanden

Kommentarer