Honningsmagning og varroabehandling

Du har hørt om ølsmagning og whiskysmagning. Men honningsmagning?
Onsdag d. 25. februar var der honningsmagning i Horsens og omegnsbiavlerforening.
Vi var en 30 biavlere der var mødt op for at smage forskellige honninger. Vi havde selv honning med.
Egil Holm kom med et kort oplæg om smag og honning.
Han viste også nogle af af de korte videoer (1-2 min) til den nye bog for begyndere. Fx en om varroabekæmpelse https://www.youtube.com/watch?v=F5pDCxcP7sc

Så blev der smagt igennem. Vi havde vand og agurkstykker til at rense smagsløgene mellem de forskellige honninger. Der var nok tyve forskellige honninger fra lokale avlere. Meget forskellige i farve, konsistens, duft og smag. Fra de meste faste, helt hvide til de bløde gyldne lynghonninger. (Jeg glemte lige at tage et billede af de flotte honninger).
Bagefter serverede bestyrelsen kaffe og brød.

I dag behandlede jeg mine tre familier med oxalsyre. Der var godt gang i alle tre familier. De sidder stadig i klynge. De venter helt sikkert på forår.....
Stor klynge i opstablingsstadet

I det grønne stade må der have været ekstra fugtigt. I hvertfald har der dannet sig lidt grøn mug/skimmelsvamp på nogle af bærelisterne og et par celler er også ramt af mugdannelse.

Øv, lidt mug på nogle celler
Jeg må undersøge om, og hvad jeg skal gøre ved det. Har stillet spørgsmålet i biavler-forum.


Kommentarer