Dronetavlen virker og trist nyhed fra USA

For tre uger siden satte jeg dronetavler i mine tre stader. Jeg må sige at bierne har forstået budskabet. De har bygget i stor stil.

I opstablingsstadet var der to felter med forseglet yngel
Idag har jeg høstet forseglet droneyngel til den store guldmedalje. Og så er det jo spændende, hvor mange mider der er.
På Drøsseljerg ser det sådan ud:
De brækkede tavler med dronelarver. Jeg er på jagt eftter varroamider.
Og hjemme i skoven er det samme syn. En forseglet tavle i det ene stade og to i det andet stade.

Tre fyldte dronetavler og enkelte celler med honning.

De brækkede tavler på fuglebrættet. Mejserne får chancen for ernæringsrigt kosttilskud.

Heller ikke i disse tavler kan jeg konstatere varroamider og det er jo en glædelig konstatering. Jeg må indrømme jeg ikke har åbnet hver eneste celle, så der kan selvfølgelig være mider.

For alle tre familier gælder det at de ekspanderer helt vildt. I trugstaderne er hele bunden fyldt med tavler, så dronningen har plads til yngel og et magasin ovenpå til honning.
I opstablingstadet er der gang i byggeaktiviteten i honningmagasin.
Spændende at se, hvad det kan føre til.

I USA er der 'massedød' blandt bifamilier. 40% af familierne er døde i løbet af det sidste år, Link til Survey



Kommentarer