Stadekort på pc, videoer fra Jan Sæther og havørne

For en uge siden troede jeg vi var i gang med 3. sæson, men et omslag i vejret til temperaturer omkring 0, har sendt bierne tilbage i klyngen og vi må vente lidt endnu. De har slet ikke været ude den sidste uge.

Danmarks Biavlerforening står bag udviklingen af et nyt registreringssystem til biavlere i stedet for den klassiske mappe med papirer. Sitet hedder stadekort.dk:
"Stadekortsprogrammet er fremstillet af Danmarks Biavlerforening (www.biavl.dk) ved Flemming Vejsnæs og Ole Kilpinen i samarbejde med Matthias Frey (www.frey-it.com). Programmet er udviklet i perioden 2013-2016".


Flemming Vejsnæs har lavet en række korte videoer, som kan bruges til at komme i gang.
Jeg har registreret mine to bigårde og mine stader. Det virker til at være nemt at bruge, og jeg tænker det er en god måde at bevare overblik og historik i biavlen. Enten taste direkte ind på mobilen, når man står ved staderne eller bagefter ved pc'en. Jeg giver det et forsøg.

En der altid er flittig med formidling af den nyeste og hotteste viden om bier og biavl er Jan Sæther. Jan har fornylig været i Holstebro og holde foredrag og har så opdelt foredraget i nogle kortere bidder omkring evigt centrale emner som varroa, dronesamlepladser, buzz-bier, bibrød.....mm. Videoerne findes her. Kan varmt anbefales.

Og så en bonusoplysning til ørneinteresserede. Der er igen i år levende billeder fra ørnereden på Saksfjed-Hyllekrog. Havørneparret er netop ankommet og der er to æg i resen. De er fantastisk at følge med i ørnenes dagligdag. Link til webcamera

Mutter til højre har æggene under sig. De skiftes til at ruge

Kommentarer