Klynge, honning i Japan, honning der skiller og mjød

Et kik i overvintringskassen her søndag middag fortæller, at bierne nu sidder i klynge. De har samlet sig i toppen af kassen op mod flamingoen. De bevæger sig ikke meget omkring. En enkelt bi kravler ned i tavlegaden, måske for at hente foder.

Klynge i toppen
Planen er at give bierne oxalsyre omkring årsskiftet og satse på de har ingen eller kun lidt yngel.

Biavler Tom har været i Japan og det lykkedes også at finde honning derude. Bierne i Japan hedder, ikke overraskende, apis cerana japonica. Jeg har læst mig frem til at japonicaerne ikke er voldsomt effektive samlere, eller også er det teknologien omkring biavlen, der begrænser udbyttet. I hvert fald giver et stade i snit 14 kg honning.

Super-hygieinisk indpakning i flere lag plastik
Nu har vi kun tilgode at smage på de japanske dråber. Priserne svarer omregnet nogenlunde til de danske. Måske lidt dyrere.

Næsten al vores honning er væk. Solgt og givet væk som gaver. Den anden dag modtog jeg et billede fra Emma, som viste at sensommerhonningen fra skoven skiller. Jeg har ikke selv oplevet det og undrer mig over, hvad det skyldes. Honningen har stået en måneds tid i spanden efter høst og er dagligt omrørt forsigtigt. Og først hældt på glas, da den trak tydelige striber. Hm.....
Hvis der er en erfaren biavler der læser med, så er jeg nysgerrig efter forklaringen.

Honning i lag
I følge brygmester Peter er alt godt medvores mjød. Lige nu holder den 14%. Altså noget stærkere end sidste år. Måske er det tilsætningen af blommesaft der har øget styrken. Det skal blive spændende at smage .

Kommentarer