En genopstået og en død dronning - familiesammenlægning

Dagen bød på et sandt drama, da jeg ville tjekke overvintringsstadet for yngel og tjekke om dronningen var i live.
Der var rundlarver og forseglet yngel, så ingen tvivl. Dronningen er i live. Og pludselig kunne jeg se hende, med den hvide klat (en selvproduceret dronning fra rødt trugstade juni 2016).

Den genopståede dronning med hvidlig plet. Forseglet yngel, pollen og larver.
 Således var alt godt. Låg På. Jeg besluttede mig for at tjekke foderstanden i kuglen og startede med at åbne skuffen i bunden, for at se om der var mange døde bier. Jeg fjernede smulder og pludselig synes jeg en af de døde bier så lidt stor ud. Mystisk. Det lignede godt nok en dronning. Nærmere studie bekræftede det. Umærket - jeg nåede aldrig at finde og mærke hende sidste år.
Så var jeg nødt til at tjekke kuglens tilstand.
Da jeg åbnede summede bierne, som de gør, når de er dronningeløse. Ikke aggressive, men urolige. Der var forseglet yngel, men flere klynger med droneceller.
Hm.... har de slået hende ihjel, fordi hun er dårligt befrugtet og ikke havde flere befrugtede æg og kun havde ubefrugtede tilbage? Måske, død er hun og noget skal gøres.

Den døde dronning
Jeg besluttede mig så for, at lægge bierne fra overvintringskuglen sammen med bierne i stadet. På dette tidspunkt er det ikke nødvendigt med papir i mellem, ifølge de gamle biavlere. Det vil vise sig om de har ret.


De seks tavler fra overvintringsstade sat oven på kuglen
Nu skal det blive spændende at se om dronningen overlever sammenlægningen. Og om der bliver en livskraftig familie ud af dette eksperiment.
Det kommer til at kræve lidt særlig pasning at få tilpasset de to familier mht. at få skiftet yngeltavler osv. Nå det er først senere på sæsonen.




Kommentarer