jomfrudronning blokerer for dronningeskift

Der sker ikke meget i biavlen for tiden, fodring og fodring. Og så alligevel. Tre nye dronninger blev hurtigt til to. Det viste sig efter et par uger, at en af familierne ikke antog den nye Roskilde-dronning. Hm... jeg havde måske været for hurtig i skiftet, og jeg tjekkede for dronning og æg. Intet.

Bestilte en ny befrugtet dronning og satte hende til. En uge efter måtte jeg konstatere at hun også var væk. Ingen æg og yngel. Nu blev jeg sur.

Erfarne biavlere mente, at jeg kunne have en jomfrudronning gående og derfor ikke skulle lægge familien sammen med en anden. Hvor hun så er kommet fra....

Søndag d 22.10. var det så bi-vejr og tid til at åbne og kikke familien efter en sidste gang. Og hvad dukkede så op; yngel i flere stadier, cirkellarver og enkelte forseglede celler. Men ingen dronning i sigte. Interessant. Nu får familien lov at stå og så må vi se om den klarer vinteren.

Biavler Tom og undertegnede tjekker for yngel
De sidste par dage har jeg bemærket at bierne henter vand på vores bil om morgenen, når duggen ligger i dråber og søndag var der en meget modelbevidst bi der måtte helt hen og læse 'VW'


Kommentarer