På mislykket mission; Stor gedehams 1-0

For nogle dage siden fik jeg en mail fra en lokal landmand, der gerne ville have hjælp til at fjerne et bo med store gedehamse, som havde slået sig ned i en stærekasse. Kassen var en del af en sammenbygget række med fem kasser. De sad hårdt på den nederste. Og på vej op i den næste. På en lygtepæl 4-5 m over jorden.

Kasserne sidder i område på mandens ejendom, hvor der er skov og blandet beplantning. og et engområde. Meget smukt. En kilometer fra hans bolig.
Jeg foreslog, at han kunne lade dem være, da de også er nyttige. Neeej, han ønskede dem fjernet. Og havde indkøbt en sprayflaske med gift til formålet.

Vi stifter jævnligt bekendtskab med dem i vores egen skov, og jeg har også haft en enkelt i min træsko, som stak i foden. Det gjorde nas.

Nå, jeg fik mig monteret med bijakke, handsker og gummistøvler.
Fik en skydestige rejst op ad pælen. Stigen rørte lige ved kasserne, da jeg rejste den og en større gruppe gedehamse kom ud for at 'hilse på' og gik direkte på sløret på min har. De er ret aggressive og nærtagende. Og store.
Jeg fjernede mig nogle meter og afventede de faldt til ro. Imens sad den gode landmand i sin bil og fulgte slagets gang.

Efter et stykke tid, var de mere rolige og jeg forsøgte at komme op ad stigen. Et eller to trin oppe kom der en gruppe gedehamse hen og 'hilste på'. Cirklede rundt om mig og gik til angreb på sløret igen. Gav lidt hjertebanken.

Jeg forsøgte nogle gange at komme op ad stigen, men med samme resultat. Vagtposter går til angreb, og flere kommer til, hvis man ikke forstår budskabet. Da jeg kun havde almindelige bukser på opgav jeg missionen.
Og måtte meddele den gode mand, at skulle det lykkes krævede det bedre beklædning. Og vi aftalte at næste aften var tidspunktet.

Nærmere eftertanke og en samtale med fruen overbeviste mig om, at det ikke var mig der skulle fjerne boet med stor gedehams.
Den er skrap og ret farlig https://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/farlig-kaempehveps-bliver-mere-udbredt

Og egentlig har jeg det bedst med at de får lov at være, hvor de er.




Kommentarer