Bugløb, sikke noget l...

For et par dage siden lettede jeg lige på låget på mine stader for at se, om der var liv.
Mit superstade lugtede grimt, da jeg åbnede. En sødlig kvalm lugt.
Det var der en grund til: Bugløb. I litteraturen nævnes varroatryk, forkert foder eller forstyrrelse som mulige årsager. Hm.... synes ikke det passer her. Bugløb kan afstedkomme diverse sygdomme og udslette familien, så jeg tænkte straks i løsningsforsøg: Nye kasser og jomfrutavler. Og så foder

Ud over det hele.....
Siden har jeg ventet på godt vejr, så jeg kunne i gangsætte et redningsforsøget af familien. Måske omsonst, men det skal prøves.
I dag var solen fremme og jeg kløede på. Der er ikke mange bier tilbage og jeg så ikke dronningen. Men måske gemte hun sig på en af de tavler jeg rystede bier af.

Overskidte tavler

og magasiner
 Efter den nu ret lille familie er fejet ned i et par friske magasiner fik de noget foder. Jeg varmede noget sukkervand op og stillede ud til dem. I morgen skal det vise sig om de har hentet det ned.

Døde bier i massevis
Bunden var dækket med døde bier. En overfladisk gennemrodning bragte ikke dronningen frem.

Kommentarer