høst (77 kg) og første slyngning

Rapsen er afblomstret for en 10 dage siden og 29. maj høstede jeg. Så tidligt har jeg aldrig høstet før, men der var mange forseglede tavler. Jeg ved ikke, hvor meget bierne har været i rapsen, så man skal ikke vente for længe. Bitømmeren havde ikke gjort hele arbejdet (på et døgn), så de sidste bier måtte fejes i baljen. Selv de sure bier tog det pænt.


Dronningen i den lille familie er kommet godt i gang
Jeg høstede 49 tavler på de 2½ stade (24, 20 og 5). Da jeg var færdig med at høste og var ved at rydde op konsaterede jeg at der var en bi på indersiden af sløret. Ingen panik, rolig åbning af lynlåse og så af med hat og slør.
Bi på inderside af slør (fotograferet efter jeg tog jakke af :-)
Slyngningen var langsommelig i år. Sien stoppede hurtigt til. Vi var ikke opmærksomme på, at temperaturen i rummet var 14 gr og en del af honningen var ret moden og sej. Og lav vandprocent - ca 17. Næsten ikke til at slynge ud. Lidt varme hjalp på det.
Ny skrællegaffel. Effektiv, men mere tid med at rense voks af med en spartel
En glad biavler Tom skræller (34 tavler på to stader)
I alt gav de 49 tavler = 77,5 kg honning - de sure 38 kg, mellem 32 kg og den lille familie 7,5 kg. Jeg efterlod en del til bierne i alle tre stader.
Voksen er fjernet med pergamentpapir og første røring

Meget sej at røre og tror ikke det varer mange dage før honningen skal på glas.


Kommentarer