Blommesaft, sidste høst, ny dronning igen og voksmøl

De sidste par uger er det væltet ned med blommer fra vores blommetræ. Til stor glæde for insekter og mennesker.
Bierne synes også et lille nap blommesaft er godt.


Efter overvejelser frem og tilbage endte jeg med at høste en sidste gang for en uge siden og fik 10,5 kg velduftenede sensommerhonning.
Har testen den på havregrøden. Den er virkelig god. Stærk, blød og meget velsmagende.

10,5 kg i tappespanden
Jeg lod en del nektar sidde tilbage i de to stader og satte Nassenheiderfordamperen ned midt i yngellejet. Jeg venter med at fodre til efter myresyrebehandlingen.
Tidligere har bierne i stor stil sat sig uden på stadet, når duften af myresyre blev for skarp. Det har de ikke gjort i år. De har taget lidelserne med godt humør.


Og så endte jeg med at købe en ny dronning til de zure bier. Hun bliver sat til, når myresyrebehandlingen er afsluttet. Jeg venter lidt med fodringen i dette stade. De har rigeligt med mad. Jeg fjernede ikke mindre end 10-11 dronningeceller.

Og så er alle tavler afleveret til omsmeltning og vask. I år har jeg for første gang haft voksmøl i de gemte tavler. En kasse med tavler fyldt med foder fra i vinters har givet gode betingelser for møllene. De røg på forbrændingen.

Voksmøl-larve
Tavle med begyndende spind og æg
Bonusvideo; Stærene er ved at samle sig til trækket sydpå og kommerforbi til formiddagskaffe.


Kommentarer

  1. Jeg synes det er godt du har en Nassenheiderfordamper.😉

    SvarSlet
  2. Helt rigtigt. Det gør nass på bierne, men den er effektiv✌️

    SvarSlet

Send en kommentar