Dronningemordet og norske priser

Lørdag d. 18. juli tilsatte jeg en ny dronning til familien som mistede sin  dronning og halvdelen af bierne tilbage sidst i maj - sværm. 
Indkøbt hos Honningpigen for 300 kr og den så godt ud.

Forshistorie
I ugerne inden havde jeg kikket godt efter æg og celler. I en periode tidligt i juli var der enkelte cller med larver, så der måtte jo være en dronning. Men det gik ligesom i sig selv og der kom ikke flere æg, så vidt jeg kunne se. Og ingen dronning at se. Og ingen dronningeceller.
Jeg besluttede mig så for at tiden var moden til en ny dronning, mens der endnu var bier til at passe ny yngel.

Mordet
Lørdag satte jeg hende til og ventede så bare på at arbejderbierne skulle æde sig ind til hende. Jeg var sikker på det ville gå godt. Mandag eftermiddag var det stille vejr og jeg tænkte tiden var moden til et tjek. Dronningeburet var tomt. Fint....
På en tavle i nederste kasse sad en bunke bier ovenpå hinanden i en klump og bevægede sig lidt 'hissigt'. Hvorfor nu det? Jeg fik pustet dem lidt væk og nedenunder var den nye dronning. Det så ikke rart ud. Bierne kravlede rundt på hende og hun forsøgte klart at komme væk. Helt stresset. Blev forfulgt og mere aggressiv puffen og masen. Den blå klat på hende var næsten slidt af. Det var simpelthen dronningemordet jeg overværede. 
Konklusion; der måtte gå en, af mig uopdaget, dronning i familien.

Efterspillet
Tirsdag kikkede jeg så til bierne, for at se efter en dronning. Var der en uopdaget og umærket  dronning? Jagten gik ind. Jeg fandt hende og fik hende mærket.
Jeg fandt faktisk først nogle ringlarver og lidt lukket yngel. Jeg må simpelthen have overset det tidligere. Meget mærkeligt.
Nu må vi se, hvordan det går med familien. Om det ender med at hun kommer i god æglægning. 

Og så tager vi lige honningpriserne i Norge. Ikke helt gratis;-)





Kommentarer